INTERMITTENT FASTING

 Intermittent Fasting



Tak sangka sambutan untuk intermittent fasting ni boleh tahan jugak ye. 


Kiri kanan belakang depan kenalan Nina sekarang semua ade pengetahuan tentang intermittent fasting dan ade juga yang sedang mengamalkannya. 


Mungkin sekarang masing-masing dah ade kesedaran menjaga kesihatan agaknya. Bagus-bagus. 


Nina sendiri dah berapa kali ber"angan-angan" nak tukar corak pemakanan ke arah intermittent fasting tapi belum berjaya lagi, ade je halangan. ecehhh...

padahal yang banyaknye ALASAN!


Dalam Nina duk godek-godek cari lebih info lagi untuk sesuaikan dengan situasi Nina sebagai ibu menyusu terbacalah yang rupanya ade banyak jenis juga ye kaedah/teknik yang perlu dipilih ikut kesesuaian diri supaya lebih berkesan dan tidak memudaratkan.


Oklah relax-relax.. Nina tahu memang ada yang jenis tak suka baca banyak-banyak. Nak info cepat pantas dan tuntas. Gituew!


Untuk yang baru nak mula intermittent fasting Nina dah buat point untuk mudah faham. Bagi senang sikit nak pilih kaedah mana satu kan?


Gambar di bawah ni menunjukkan beberapa kaedah berpuasa yang diamalkan oleh pengamal IF mengikut kesesuaian diri masing masing. 


(gambar google)


Setiap kaedah berpuasa mempunyai kelebihan masing-masing, mempunyai strategi yang berbeza dan target kepada pengguna yang berbeza. 


Tapi Nina hanya tulis beberapa strategi berpuasa yang lebih popular dan berkesan pada kebanyakan orang.


A. THE HALF-DAY FAST (Sistem 12:12)


1️⃣ Untuk mereka yang baru belajar untuk mengamalkan Intermittent Fasting


2️⃣ Menggunakan konsep Breakfast, Dinner dan Lunch dengan snek yang minimal


3️⃣ Bermula pada pukul 7, 8 atau 9 malam berpuasa sehingga pukul 7, 8 atau 9 pagi keesokan harinya.


4️⃣ Untuk mereka yang mengamalkan dietary sihat dan mempunyai berat badan yang optimum.


5️⃣ Boleh dibuat oleh Ibu yang mengandung dan menyusukan anak.

 

B. LEANGAINS (Atau sistem 16/8)


1️⃣ Berpuasa selama 16 Jam (Lelaki) /14 jam (Perempuan) dan Berbuka dalam tempoh 8-10 Jam


2️⃣ Selalunya tempoh berpuasa termasuk sewaktu tidur.


3️⃣ Jumlah tempoh makan yang boleh diambil semasa waktu makan adalah dari 2 ke 3 kali hidangan sepinggan lengkap yang besar.


4️⃣ Tempoh berpuasa paling popular bermula dari jam 8 malam hingga 12 tengah hari keesokan harinya, dan tempoh makan dari 12 tengah hari ke 8 malam (boleh diubah sendiri mengikut kesesuaian pengamal asalkan mematuhi tempoh jam berpuasa).


5️⃣ Salah satu sistem berpuasa paling fleksibel dan mudah diatur untuk kemudahan pengamal


6️⃣ Menunjukkan kadar pengurangan berat badan dan lemak optimum dalam jangka masa 6 bulan ke setahun dalam tempoh pengamalan walaupun tanpa senaman berat.


7️⃣ Menunjukkan peningkatan kadar kesihatan klinikal terbaik selepas pengamalan gaya hidup IF dalam tempoh 3 bulan ke atas, pengurangan kadar kolestrol, HbA1C dan Blood Sugar Count harian yang di bawah paras normal menunjukkan tiada rintangan Insulin.

 

C. WARRIOR DIET (Atau sistem 18/6, sesetengahnya mengatakan 20/4)


1️⃣ Sistem berpuasa yang sama seperti di atas, tetapi adalah ‘upgrade’ kepada IF Leangains.


2️⃣ Jumlah berpuasa selama 18 ke 20 jam dan tempoh makan selama 4 ke 6 jam sahaja.


3️⃣ Untuk mereka yang sudah biasa dan berpengalaman mengamalkan Leangains dan ingin mengoptimumkan kualiti puasa mereka.


4️⃣ Jumlah makanan hidangan sepinggan lengkap yang diambil pada tempoh makan hanyalah 1 atau 2 hidangan besar sahaja tanpa snek di pertengahan masa.


5️⃣ Pilihan mereka yang inginkan kelebihan IF Leangains DAN pada masa yang sama inginkan kadar pembakaran lemak berlaku dengan lebih efisyen.

 

D. 5/2 atau ‘THE FAST DIET’/EAT STOP EAT


1️⃣ Pengamal puasa ini makan secara normal dalam 5 hari, dan berpuasa penuh 24 jam dalam 2 hari yang dipilih dalam seminggu (Contoh: Rabu dan Jumaat) dengan sekatan kalori sebanyak 500 kcal sahaja dalam tempoh berpuasa.


2️⃣ Untuk mereka yang lebih mengutamakan penjagaan kesihatan dan ingin mengelakkan dari menghidapi penyakit kronik tidak berjangkit seperti Diabetes, Alzheimer, Hypertension dan masalah sistem Kardiovaskular atau hormonal yang lain.


3️⃣ Juga berpotensi mengurangkan lemak dalam tubuh sekiranya diet harian dipantau dengan teliti mengikut teori Kalori Harian (Calorie IN perlulah kurang dari Calorie OUT).

 

E. THERAPEUTIC LONG PERIOD FASTING (BERPUASA TEMPOH JANGKA MASA LAMA)


1️⃣ Berpuasa makanan untuk tempoh yang lama, lebih daripada 48 jam


2️⃣ Hanya dilakukan untuk merawat penyakit tertentu dan memfokuskan kepada penyembuhan dan detoksifikasi badan.


3️⃣ Hanya pengamal yang berpengalaman dan berpengetahuan penuh berkenaan berpuasa terapeutik di bawah pengawasan Doktor Bertauliah disarankan untuk mencuba puasa sebegini atas dasar keselamatan.


Ok itu sajalah kaedahnye, jadi pilihlah jenis IF yang sesuai dengan praktikaliti yang memang kite boleh dan mampu laksanakan untuk seharian dan jangan membebankan diri dengan tempoh berpuasa yang tidak sesuai untuk korang. 


Kelangsungan berpuasa akan mendatangkan kesan kesihatan yang amat baik untuk tubuh badan kite, dan sentiasa menambah ilmu berkaitan nutrien yang sepatutnya diambil.


Jangan pulak kite berikan tekanan yang terlampau banyak dan mempunyai harapan yang terlalu tinggi untuk kehilangan berat badan dalam masa yang singkat. Program IF ni akan berhasil dalam jangka masa panjang, dan berikanlah ia masa. 


IF bukanlah diet atau trend baru namun ia lebih kepada gaya hidup dan corak pemakanan kite. 


Berikan TUBUH ANDA MASA. Kite tidak menjadi gemuk dalam jangka masa pendek, begitu juga untuk menjadi kurus.


Tetapi hakikatnye 90% daripada pengamal IF melaporkan kehilangan sekurang kurangnya 1 ke 4 kg dalam tempoh dua minggu melakukan IF dengan teratur, walaupun tidak mengawal pemakanan dengan cara sepatutnya. 


Teruskan je berpuasa untuk kesihatan kite, dan pandanglah kehilangan lemak tu sebagai ‘benefit’  sampingan. Makna kate lain kite puasa untuk sihat tapi bile dapat kesan langsing cantik menawan itu bonus. 




#shakleethrive23

#shakleetriump23

#blogmegashaklee

Comments

Post a Comment

Popular Posts